elokuu_kalenteri

Anna aikaa tapojen muuttamiselle

Elokuu on tyypillisesti tammikuun ohella lomaa seuraava ”Hyvien Aikeiden Kuukausi”. Samalla paksusti voinut keho on kohde, jolle ”pitäis tehdä jotain”. Mediakin pursuaa raikkaita Uuteen Alkuun -ohjeita, joiden sanoma on vanha: muuta elämäntapojasi, jotta jaksat paremmin!

Jokainen tietää, ettei tapojen muuttaminen ole kuitenkaan helppoa. Vanha käyttäytymismalli istuu olkapäällä odottamassa uutta tilaisuutta, jollainen tuleekin useammin kuin jättää tulematta.

Tapoja ovat paitsi toiminnot, myös reagointitavat, joita toistamme ihmeemmin miettimättä. Automatisoituneet toimintamallit säästävät energiaa hengissä pysymisen kannalta oleellisiin asioihin. Voimme juoda kahvia, kävellä ja seurata liikennevaloja samaan aikaan.

Sisäiset ja ulkoiset olosuhteet muokkaavat tapoja. Kävelemme kukin tyylillämme ja jos murramme nilkkamme, totumme kävelemään tavalla, joka minimoi kivun ja huomioi kipsin. Kun kipsi otetaan pois, palaamme vähitellen vanhaan kävelytapaamme.

Tapojen automaattisuus ei ole jäykkää. Kun tilanne sallii, myös harkinnalle luovutetaan resursseja. Tapojen keskinäistä järjestystä säätelevät esimerkiksi vireystila, mielihyväjärjestelmä ja stressi. Väsynyt ja ylikuormittunut ihminen toimii mielihyvähakuisella autopilotilla. Elintarvike- ja viihdeteollisuus tietävät tämän hyvin.

Tapojen muuttaminen vaatii onnistuakseen pohjalle lepoa. Väsyneitä ja uupuneita aivoja on turha houkutella luovuttamaan resursseja uusien toimintamallien opettelulle.

Yhtä vakuuttunut olen, ettei ulkoa annettu ”toimi näin” -ohjeistus toimi, sillä jokainen meistä on omanlaisensa.

Jos pitäisi antaa lomailijalle tai vaikka jo näin syksyllä viikonloppua viettävälle kotitehtävä, se kuuluisi esimerkiksi:

”Tee mitä lystäät, mutta järjestä itsellesi viiden minuutin päivittäinen tyhjä hetki ja katso, mitä seuraa. Jos koet vain suunnatonta väsymystä, lepo lienee päällimmäinen tarve. Jos havaitset ”mutta kun” -tyyppisiä ajatuksia, olet todennäköisesti olennaisten kysymysten äärellä.”

Jotkin kysymykset tai ajatukset saattavat sopia pohdittavaksi loman jälkeen esimerkiksi työterveyshuollossa. And we are here to help.

Hyvää syksyä ja tervetuloa vastaanotolleni!

 

Kuva: Unsplash

 

Mikko Lehtovirta

yleislääkäri

Aineenvaihdunnan tutkijatohtori, jolla myös ravitsemustieteen tutkimustaustaa. Personal trainer.